Kakva je interakcija moguća između zaklada i rastućeg broja crowdfunding kampanja?

15. svibnja 2015.

Dok smo mi uživali u prošlogodišnjoj „udarnoj“ senzaciji polijevanja ledenom vodom, nešto zanimljivo se dogodilo u skrivenom kutku Transilvanije. Nešto što bi moglo ponuditi zrno uvida u način na koji bi zaklade mogle ostvariti dodanu vrijednost u nepouzdanom, no ipak sve utjecajnijem, svijetu crowdfundinga. To „nešto“ bila je crowdfunding platforma Give-Get-Do koju je pokrenula Zaklada Odorheiu Secuiesc u Rumunjskoj. Ono po čemu se Give-Get-Do, jedna od tri crowdfunding platforme koje su pokrenute prošle godini u Rumunjskoj, razlikuje od drugih platformi jedinstvena je mješavina crowdfundinga i dodjele bespovratnih sredstava.

Za razliku od drugih crowdfunding platformi, Give-Get-Do vodi udruge kroz postupak dodjele bespovratnih sredstava, uključujući i detaljan plan prikupljanja sredstava. U dijelu svijeta gdje je potrošačka filantropija (na internetu ili izvan njega) tek u povojima, natječajna procedura sama po sebi pomaže udrugama da učinkovitije razmišljaju o tome kako angažirati potencijalne donatore. Ako se prijava odobri, udruge koje prikupljaju sredstva na platformi dobivaju odgovarajuća bespovratna sredstva i pristup uglednim kanalima društvenih mreža zaklade. Još jedan razlikovni čimbenik jest da Give-Get-Do uistinu funkcionira: udruge su bile u mogućnosti prikupiti sredstva dijelom zahvaljujući i ugledu zaklade. U nekoliko tjedana tri započeta projekta u potpunosti su osigurala sredstva i bila spremna za provedbu. Od tada se još projekata financiralo, a novi natječaji su u pripremi.

Ono što je bitno jest da Give-Get-Do uspješno uključuje građane u promišljenu filantropiju. Odgovarajuće dodjele bespovratnih sredstava potiču prikupljanje sredstava, što prati i izvještavanje „direktno u vaš sandučić elektronske pošte“.

U konačnici, ovakvo nešto trebalo bi jačati povjerenje i širiti kulturu filantropije malih razmjera, na relaciji građanin-građaninu, što bi zauzvrat moglo nadahnuti buduće donatore i zaklade. Stranica pomaže izgradnji tržišta za angažiranije filantrope, istovremeno udvostručujući količinu raspoloživih resursa uz pomoć dodjele bespovratnih sredstava. U zapadnoeuropskom kontekstu, aspekt povjerenja građana kroz angažman platforme Give-Get-Do i rjeđi je i manje relevantan. To, međutim, ne znači da se iza ideja na zapadnjačkim crowdfunding stranicama nalaze duboko promišljeni projekti, kao što bi bilo da je u pitanju dobro osmišljen postupak dodjele bespovratnih sredstava.

Sumnjivo osmišljeni projekti manje savjesnih crowdfunding platformi prodaju se donatorskoj publici koja može i ne mora raspolagati alatima za točnu procjenu mogućeg učinka. Ljudi obično imaju poprilično jasan dojam o tome što bi moglo funkcionirati („dobra ideja“), ali osoba koja se bavi dodjelom bespovratnih sredstava vjerojatno može lakše procijeniti što je i što nije do sada funkcioniralo te zadovoljavaju li već neki drugi određenu potrebu.

Kombinacija dodjele bespovratnih sredstava, razvoja kapaciteta i crowdfundinga, koja je svojstvena za Give-Get-Do, počinje balansirati kvalitativno razmišljanje s kvantitativnim davanjem na sve neposrednijem, donkihotovskom, online filantropskom tržištu.

Da razjasnim, ovo govorim s ljubavlju. Volim kolektivnu inteligenciju crowdfundinga i njezin potencijal za pokretanje još maštovitijih projekata. Polijevanje ledenom vodom je, na kraju krajeva, kataliziralo puno dobrih namjera, prikupilo puno novca za važnu svrhu i podignulo razinu svijesti o njoj te ponudilo primateljima fleksibilno financiranje za koje bi se namučili u okviru dodjele bespovratnih sredstava.

Nije loše za „udarnu“ senzaciju.

Ako ništa drugo, takve senzacije bi nas trebale izazvati na propitivanje granica promišljene filantropije. Puno možemo naučiti iz toga kako crowdfunding mobilizira ljude, ako ne u našu korist, onda barem za dobrobit naših korisnika.

_____

Crowdfunding je metoda prikupljanja novaca, najčešće preko Interneta, u kojoj se javnosti predstavlja projekt kojeg onda javnost i financira.

Autor: Chris Worman, Direktor razvoja programa, Techsoup

Europska zaklada za filantropiju i drustveni razvoj je korisnica
financijske podrske Nacionalne zaklade u okviru Razvojne suradnje u
podrucju razvoja filantropije i zakladnistva u Republici Hrvatskoj.

Partneri:

Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva Mozaik.ba

Europska zaklada za filantropiju i društveni razvoj je članica

European Foundation Centre   Transnational Giving Europe Dafne Dafne – Donors and Foundations Networks in Europe